Communicational profiles of the women candidates running for São Paulo and Rio de Janeiro mayorships
An analysis of 2020 electoral campaigns
DOI:
https://doi.org/10.31068/tp.v32iesp.1.1055Keywords:
Women in politics, Women's electoral campaigns, Public image, 2020 elections, State Sponsored Electoral Broadcast TimeAbstract
This article aims to identify the communication profiles of women candidates for mayor in São Paulo and Rio de Janeiro, Brazil's two largest electoral districts, during the 2020 municipal elections, through their radio and television programs in the Free Electoral Propaganda Schedule (HGPE). In São Paulo, three women ran in the election: Joice Hasselmann (PSL), Marina Helou (REDE), and Vera (PSTU). However, according to electoral legislation, only Joice Hasselmann had radio and TV time. In the case of Rio de Janeiro, six women launched their candidacies for mayor: Benedita da Silva (PT), Clarissa Garotinho (PROS), Police Officer Martha Rocha (PDT), Glória Heloiza (PSC), Renata Souza (PSOL), and Suêd Haidar (PMB), with the latter being the only one who did not have programs aired in the HGPE. That year, in both capitals, no female candidacy advanced to the second round, a situation similar to that registered in other municipalities in the country. Among the theoretical foundations used in this research, the studies on gender, women in politics, and public image stand out, based on authors such as Bourdieu (2012), Biroli (2018), Panke (2011, 2016, 2020, 2021), Weber (2004), and Lipovetsky (2007). The empirical phase consisted of exploratory research of the programs aired in the HGPE, a space guaranteed by Brazilian electoral legislation for political parties to promote their candidates and platforms. The objective of this phase was to understand how the candidates presented themselves to the electorate, using the typologies proposed by Panke (2016) for the analysis of female electoral campaigns. According to the author, the three predominant female archetypes in electoral disputes — Warrior, Maternal, and Professional — are distinguished by specific attributes, which can be identified in the videos and classified based on the principles of Content Analysis.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 1. ed. 3. Reimpr. São Paulo: Edições, 70, 2016.
BIROLI, F. Gênero e Desigualdades: Limites da Democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.
BOURDIEU, P. A Dominação Masculina. Tradução: Maria Helena Kühner. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
BRASIL. Estatísticas do eleitorado. Brasília: Tribunal Superior Eleitoral, [21--]. Disponível em: https://sig.tse.jus.br/ords/dwapr/seai/r/sig-eleitor-eleitorado-mensal/home?session=1085213546065. Acesso: 07 ago. 2022.
BRASIL. Mulheres representam apenas 12% dos prefeitos eleitos no 1º turno das eleições de 2020. Brasília: Tribunal Superior Eleitoral, 24 nov. 2020a Disponível em: https://www.tse.jus.br/comunicacao/noticias/2020/Novembro/mulheres-representam-apenas-12-dos-prefeitos-eleitos-no-1o-turno-das-eleicoes-2020. Acesso: 14 ago. 2022.
BRASIL. Eleição Municipal Ordinária 2020: Rio de Janeiro, RJ. Brasília: Tribunal Superior Eleitoral, 2020b. Disponível em: https://resultados.tse.jus.br/oficial/#/eleicao;e=e426;uf=rj;mu=60011/resultados. Acesso em 15 ago. 2022.
BRASIL. Eleição Municipal Ordinária 2020: São Paulo, SP — Prefeito. Brasília: Tribunal Superior Eleitoral, 2020c. Disponível em: https://resultados.tse.jus.br/oficial/#/eleicao;e=e426;uf=sp;mu=71072/resultados/cargo/11. Acesso em: 15 ago. 2022.
CUNHA, S. A participação das candidatas à vice-presidência de 2018 nos debates eleitorais audiovisuais. 2021. 141 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/72594. Acesso: 10 jan. 2022.
LIMA, A. Guerreiras, maternais e profissionais: candidatas à presidência do Brasil no HGPE televisivo. 2017. 122 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/47990. Acesso: 10 jan. 2022.
LIPOVETSKY, G. La Tercera Mujer: permanencia y revolución de lo feminino. 6. ed. Barcelona: Editora Anagrama, 2007.
PANKE, L. Campanhas Eleitorais para Mulheres: desafios e tendências. Curitiba: Editora UFPR, 2016.
PANKE, L. Um estudo de caso das narrativas audiovisuais das candidatas mais votadas às prefeituras das capitais brasileiras em 2020. Cuestiones de Género: de la igualdad y la diferencia, León, Espanha, n. 16, p. 459-474, jun. 2021a.
PANKE, L. Dilmãe Guerreira: As tipologias arquetípicas da primeira candidata eleita à Presidência do Brasil. In: WEBER, M. H. (org.). Pactos e disputas político-comunicacionais sobre a presidenta Dilma. Porto Alegre: Figura de Linguagem, 2021b. p. 230-254.
RIO DE JANEIRO - HGPE Ep 15 – 2020. [S. l.: s. n.], 2021a. 1 vídeo (10 min). Publicado pelo Canal Panke. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qH0Gt7eKzW8. Acesso em: 10 jan. 2023.
RIO DE JANEIRO - HGPE Ep 30 – 2020. [S. l.: s. n.], 2021b. 1 vídeo (10 min). Publicado pelo Canal Panke. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5og-F9BKMIo. Acesso em: 10 jan. 2023.
WEBER, M. Imagem Pública. In: RUBIM, A. Comunicação e Política, conceitos e abordagens. Salvador: Editora UFBA, 2004.