Religious mediatization and electoral strategies

Pastor candidates in the 2020 elections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/tp.v33i00.1086

Keywords:

2020 elections, pastor, social media, religion, comparative analysis

Abstract

This article aims to verify how the relationship between communication and religion is established in electoral disputes. The hypothesis is that the communicational devices are operationalized to contemplate the expertise of religious candidates compared to the others, in addition to reinforcing the ecclesiastical crossing in the electoral contest. For this, four variables are analyzed: content format, types of videos, referenced personalities, and scenarios present in visual and audiovisual materials. The analysis focuses on the mayoral candidates during the 2020 elections, whose names on the electronic ballot box include the term pastor. We added to the research the comparison of the content conveyed by candidates without a religious title. A content analysis of 5035 posts published during the 2020 election period was carried out for that. The results indicate similarities in certain categories but highlight significant distinctions across all analyzed variables.

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Author Biographies

Marcela Barba, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (PPGCOM/UFF); Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (PPGCOM/UFPR); bolsista CAPES. É integrante do Laboratório de Mídia e Democracia (LAMIDE-UFF) e do Grupo de Pesquisa TELAS: cinema, televisão, streaming, experiência estética (PPGCOM - UTP). marcelabarba@id.uff.br

Michele Massuchin, Universidade Federal do Paraná

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência Política da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa em Comunicação Política e Opinião Pública (CPOP). 

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Published

2024-12-11

How to Cite

BARBA, Marcela; MASSUCHIN, Michele. Religious mediatization and electoral strategies: Pastor candidates in the 2020 elections. Teoria & Pesquisa Revista de Ciência Política, São Carlos, v. 33, n. 00, p. e024009, 2024. DOI: 10.14244/tp.v33i00.1086. Disponível em: https://teoriaepesquisa.ufscar.br/index.php/tp/article/view/1086. Acesso em: 11 mar. 2025.

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